Het Westland Shopping Center in Anderlecht neemt een nieuwe start

Het Westland Shopping Center in Anderlecht ligt vlakbij de Brusselse ring en maakt als tweede grootste winkelcentrum van de hoofdstad deel uit van het stedelijke weefsel.

Het shoppingcenter onderging sinds zijn bouw in 1972 geen belangrijke veranderingen. Voor AG Real Estate, de voornaamste eigenaar van de site, werd het tijd voor een nieuw hoofdstuk. De stedelijke winkelcentra maken vandaag een hele evolutie door, en het Westland Shopping Center moet zich daarbij kunnen aansluiten. Het winkelcentrum moet de uitdagingen van vandaag en morgen het hoofd kunnen bieden, zowel wat betreft het commerciële aanbod als de binnen- en buiteninrichting. Het centrum moet resoluut een hedendaagse koers varen en inzetten op een familiale en gezellige winkelervaring onder het motto “Live, Shop, Play”.

Renovatie en nieuwbouw

Didier Peremans, architect-partner bij DDS+, licht toe: “We wilden de architecturale en functionele lezing van het winkelcentrum herdefiniëren. Het winkelcentrum moet zichtbaarder en aantrekkelijker worden, met een betere wisselwerking tussen het centrum en zijn directe omgeving. De architecturale aanpak van het geheel moet het centrum een eigen identiteit schenken.”

Alle bestaande ruimtes zullen volledig worden gerenoveerd en herschikt. De gevels worden herwerkt en het terrein wordt heringericht. Beide hoofdingangen worden aangepakt en moeten heuse eyecatchers worden, goed zichtbaar vanaf de directe omgeving, de openbare ruimte en de hele site.

Twee nieuwe constructies — goed voor 15.000 m2 aan handelsoppervlakte — worden ten noorden en ten zuiden van het complex opgetrokken. Die moeten het centrum een betere functionaliteit schenken. Bovendien kan het centrum zo het goederen- en dienstenaanbod uitbreiden met winkels die beter beantwoorden aan de behoeften van de consument.

Een betere toegankelijkheid en meer bezoekers

De centrale as van het winkelcentrum wordt verlengd met afdaken waaronder de terrassen van “Food and Beverage” een plaatsje zullen krijgen. Die handelszaken zullen een van de grootste troeven van het project worden.

De gehele circulatie in het complex wordt bovendien geoptimaliseerd. Zachte mobiliteit zal worden aangemoedigd, en het totale aantal parkeerplaatsen wordt opgetrokken naar zo’n 2.350 plaatsen. Toch zullen de auto’s van buitenaf minder zichtbaar zijn. Zowel ondergronds als op de daken zullen namelijk nieuwe parkings worden voorzien.

Deze nieuwe inrichting maakt grote oppervlaktes vrij voor promenades omgeven door kwalitatieve groene ruimtes.

Een tweede iconisch retailproject voor DDS+

Voor deze grootschalige onderneming rekent AG RE op het bureau DDS+. Hun expertise in de retailwereld is een heuse meerwaarde voor het project (Rive Gauche).

Over DDS+

DDS+ heeft vestigingen in Brussel en Antwerpen, en creëert gebouwen die voldoen aan alle vereisten van de specifieke omgeving waarin ze zich bevinden. Het architectenbureau richt zich op architecturaal of stedenbouwkundig uitdagende projecten die een innovatieve, duurzame aanpak vereisen. DDS+ heeft al bewezen dat ze de ontwikkeling van complexe stedelijke ruimtes kunnen verbeelden, beheren en opvolgen, en staat voor een ethische architecturale aanpak, die cruciaal is voor de creatie van een inspirerende stedelijke omgeving.

2019-01-18T10:18:21+00:00